Kultna znanstvenofantastična pripoved H. G. Wellsa bo v kratkem dobila kar dve med seboj popolnoma različni, edinstveni in zato vsako po svoje zanimivi interpretaciji. Eno pripravlja BBC in bo postavljena v čas pred 1. svetovno vojno (o tem boste pri nas lahko več brali že kmalu), drugo iteracijo, ki invazijo vesoljcev postavlja v sodobni čas, pa lahko že 31. oktobra ujamete na programu FOX.

Če se vam zdi, da ste Vojno svetov (The War of the Worlds) že gledali, se ne motite. Specifika te pripovedi, ki je pod peresom H. G. Wellsa kot original nastala že davnega leta 1897, je v zelo elementarni strukturi znanstvenofantastične zgodbe (vesoljci napadejo Zemljo), s katero lahko zelo enostavno zarišemo raznoliko simboliko. Zato predelave Vojne svetov vedno delujejo. Aplicirajo se na določeno problematiko družbe in s tem vesoljci kmalu niso več vesoljci, temveč analogija nečesa popolnoma drugega. FOX in Canal+ sta to različico Vojne svetov pripeljala v sedanji čas, v leto 2020, in obdržala le osnovni koncept knjižnega originala, pri tem pa si dovolila razviti zelo svojevrstno adaptacijo.

Dotična Vojna svetov torej ni eksplozivna akcija, kakršno smo recimo gledali leta 2005, ko so vesoljci v Spielbergovi filmski verziji v zelo abstraktni simboliki naslavljali strah Zahoda pred terorizmom in posledicami 11. septembra 2001. FOX-ova nastavitev se osredotoča bolj na dramo likov, ki se znajdejo med redkimi preživelimi po hitri in neustavljivi invaziji, iz epizode v epizodo pa se bodo morali soočati ne le z nevarnostmi iz vesolja, ampak tudi, če ne predvsem, s krhanjem tistega malo človečnosti, ki ostane v nas, ko je na kocki naše življenje.

Vojna svetov
Kam bi se pa vi skrili pred vesoljci?

Dogajanje je postavljeno v strašljivo, postapokaliptično okolje, ki pa apokalipse ne odseva v ruševinah in prašnih ostankih, ampak v odsotnosti življenja. Mesta namreč niso bila popolnoma porušena, infrastruktura ni v celoti odpovedala, ostanki civilizacije niso bili čez noč ukinjeni, je pa invazija odstranila večji del tistega, kar tem mestom daje dušo – ljudi. In mesta brez ljudi so kot strašljive temnice duhov – čeprav se s svojo betonsko-neonsko podobo zdijo domača, so brez ljudi obenem tako tuja.

S poudarkom na drami in subtilni družbeni kritiki vesoljci tu niti niso zlovešči akterji, okoli katerih se vrti celotno dogajanje. So skorajda metaforični, podobno kot v Netflixovi seriji Kolonija (Colony), in ravno zato jih lahko interpretiramo kot katerokoli nevarnost, ki danes preži na našo družbo. Podnebne razmere, morda? Nuklearna apokalipsa, če kateri od velesil dokončno popustijo živci? Dejstvo, da lahko vsaka vojna čez noč izbruhne v svetovni spopad? Vsi meta-dogodki, ki načenjajo naš poznani družbeni red, so lahko simbolično utelešeni v teh vesoljcih, ki nam v udobju domačega kavča ponudijo zelo dražeče vprašanje – kako bi se lotili boja za lastno preživetje, če so vam jutri odvzeta vsa udobja sodobnega življenja.

Vojna svetov
Če je vojna, je vojna za vse

V tem pa je še ena čarobna niansa FOX-ove Vojne svetov – opomni, da smo postali tako navezani na nešteto pripomočkov, da smo izgubili že vse tiste taborniške sposobnosti, ki bi nam omogočile, da se znajdemo v svetu, ki ni več ukrojen po naših meri. Telefoni ne delajo. Komunikacija je ukinjena. Dostop do hrane je omejen. In najbolj osnovne nujnosti za preživetje so odmaknjene daleč stran, saj je mesto izpodrinilo naravo, ključnih točkam v mestu pa vladajo uničujoče sile. Kaj narediš? S kom se povežeš? Kam se skriješ?

Zanimiva, napeta, tesnobna drama, ki ogromno stavi na to, kako apokaliptično stanje doživljajo liki, pa je zato zahtevala ustrezno igralsko zasedbo. Da bi kar najbolj avtentično prikazali globalno krizo vesoljskega napada, so šli korak dlje in na kup zbrali mednarodno igralsko ekipo. V glavni vlogi navdušuje vrhunski Gabriel Byrne, ob njem pa prav tako fantastična Elizabeth McGovern (gospa, ki ste jo spoznali v seriji Downton Abbey), med angleško govoreče pa se vpletajo še francoski igralci, med drugim Lea Drucker iz francoske politične serije The Bureau, Adel Bencherif in Guillaume Gouix. Scenarij za serijo je pripravil Howard Overman, ki je leta 2010 prejel nagrado BAFTA za serijo Misfits.